Kontakt O nás

Tajemství dechu - 2.díl

Naše dýchání je ovlivňováno nejen zvykem, ale i špatným držením těla. I zcela nepatrné poklesnutí ramen zmenšuje celkový objem hrudníku a nutí nás dýchat jen jeho nejhořejší částí, bez účasti žeber a bránice. Stojí za to uvládat UMĚNÍ PŘIROZENÉHO DECHU.

 

Právě bránice je nejdůležitějším respiračním svalem. Většina lidí má však jen velmi mlhavou představu o tom, co bránice je. Tak tedy: je tvarovaná jako báň, oddělující hrudník od dutiny břišní, jež je prostoupena mnoha důležitými strukturami (jícnem, aortou, nervy včetně bloudivého). Dýchání sice může pokračovat i bez účasti bránice, její rytmické stahování a roztahování je však pro zdravé dýchání (a tedy celkové zdraví) nesmírně důležité. Při nadechování se bránice stahuje a klesá dolů k břišním orgánům, zatímco mezižeberní svaly rozšiřují hrudní koš. Tento pohyb vytváří částečné vakuum, které nasává vzduch do plic. Když se plně nadechneme, bránice zdvojnásobí až ztrojnásobí rozsah svého pohybu, takže přímo či nepřímo masíruje žaludek, slinivku břišní, játra, ledviny a střeva. I nepatrný pohyb bránice dolů podstatně zvyšuje obsah vzduchu v plicích. Každému milimetru bráničního roztažení odpovídá zvýšení obsahu vzduchu v plicích o 250 až 300 mililitrů! Při vydechování se bránice zvedá vzhůru a pomáhá vytlačovat vzduch z plic.

 

Práce s bránicí 

Fyzik K. G. Wilson k procítění bráničního pohybu doporučuje, abyste si při nádechu představili, jak je vzduch vháněn do jednoduchého válce (což jsou plíce), přičemž pohybovat se a tím rozšiřovat prostor pro vzduch může jen jeho spodek (bránice). Hrudník se nijak nezvětšuje ani nerozpíná, pohybuje se jen vaše břicho. Pokud dáte ruce v bok v úrovni pupku, můžete cítit, jak vám rozpínající se bránice tlačí na vaše prsty. Poté, co se plně nadechnete, vydechujte pomalu a rovnoměrně, až vaše břicho klesne do původní polohy.

 

Vlivů omezujících bránici a tím hluboké dýchání je více. Nejnepříznivějším vlivem je však zbytečné napětí v břišních svalech a vnitřních orgánech, které vzniká jako následek chronického stresu a potlačených emocí. Vědomým uvolňováním těchto napětí podpoříte hluboké zdravé dýchání, jež vám na oplátku pomůže zklidnit a rozpustit stres a napětí nejen v této tělesné oblasti.

 

Vědět, jak správně dýchat a "správně dýchat" jsou skutečně dvě odlišné věci. Změnit svůj několikaletý (mnohdy celoživotní) zvyk povrchního dýchání (jako děti jsme skoro všichni dýchali zcela přirozeně do břicha) vyžaduje chuť i každodenní praxi. Nicméně jednoduchý nácvik hlubokého dechu můžete udělat v pár minutách. Uvědomíte-li si navíc v kterémkoliv denním okamžiku svůj dechový rytmus a jeho hloubku, děláte první krok na cestě ke změně. Kdykoliv (třeba na zastávce) můžete zavřít oči a na chvíli pobýt jen se svým vlastním dechem. A uvidíte-li, že je rychlý a povrchní, co vám brání ho zlehka zpomalit a prohloubit? Uděláte tak něco nejen pro své zdraví, ale především pro svoji pohodu a dobrý pocit.

 

Fyziologické následky povrchního dýchání

  1. snížená výkonost plic a omezení přívodu kyslíku do buněk
  2. omezený přívod kyslíku do mozku (závratě a bolesti hlavy)
  3. zúžení cév
  4. zvýšená srdeční činnost a tlak
  5. zvýšená hladina kysličníku uhličitého v krvi
  6. porušená rovnováha pH v krvi
  7. zpomalení proudění krve, která odvádí odpadové látky z buněk do ledvin a plic (70% odpadních látek odchází z těla plícemi!)
  8. zpomalení fungování lymfatického systému
  9. snížení množství zažívacích šťáv a zpomalení peristaltického pohybu ve střevech – pocity napětí, nervozita, třes

 

Jde prakticky o oslabení všech důležitých tělesných systémů, což nás činí náchylnými k chronickým i akutním onemocněním všeho druhu. Dýchání je nejdůležitější ze všech tělesných funkcí, protože všechny ostatní tělesné pochody na něm závisí! Dýchání je jediný proces řízený autonomním nervovým systémem, jehož průběh lze přímo ovládat naší vůlí.

 

Tím náš malý seriál Tajemství dechu končí. Těším se nad dalšími vzrušujícími tématy. Váš Michal Petr.

 

přidáno 26. července 2014 do kategorie Zdraví

ČTETE: Tajemství dechu - 2.díl · 26. července 2014 · Zdraví
·
Další články