Kontakt O nás

Hýbejte se na etapy, vaše srdce vám poděkuje

Celý svět žije v těchto dnech sportem. Málokdo ovšem ví, že pro lepší zdraví není nutné šlapat hodinu v kuse do pedálů. Nová studie amerických vědců totiž dokazuje, že podstatně efektivnější než dlouhá lekce je rozdělit sportovní výkon na etapy.

Impozantní výkony na londýnských stadionech inspirovaly, tak jako při každé olympiádě, tisíce lidí, aby ve sportovních dresech houfně vyběhli do ulic či fitness center. Většinu z nich tohle nadšení samozřejmě brzy přejde a znovu se uvelebí v sedavém rytmu života. Přitom existuje jednoduchý způsob, jak svému zdraví pomoci, aniž by člověk trávil hodiny cenného času v tělocvičně.

S touhle vidinou provedli vědci Arizonského centra zdravého životního stylu studii, v níž se zaměřili především na efekt snížení vysokého krevního tlaku. Ten je hlavní příčinou mrtvice a infarktu, jež netrápí pouze obyvatele USA. Například v Česku umře někdo na infarkt každých patnáct minut.

Místo obvyklého postupu, kdy dobrovolník provádí každý den mírné cvičení nepřerušeně po dobu třiceti minut (což se obecně považuje za doporučenou metodu pro zlepšení zdraví), arizonský tým pod vedením profesora Glenna Gaessera na to šel jinak. Vědci požádali zúčastněné, aby třikrát denně provedli cvičení formou velmi svižné chůze po dobu deseti minut.

Pět minut stačí

Z výsledků vyplývá již zmíněný fakt, že tři krátké cvičební bloky jsou při snaze snížit krevní tlak významně účinnější než jedno půlhodinové cvičení denně. Práce Gaesserova týmu tak potvrzuje dřívější studie podobného zaměření. Například loni publikovaná práce kanadských vědců prokázala, že opakované vlny běhání či jiné fyzické aktivity trvající nejvýše pět minut snižují u dětí a dospívajících hladinu cholesterolu, nadměrnou hmotnost a vysoký krevní tlak stejně dobře, jako jedna delší cvičební lekce.

Z jiných studií zase vyplynulo, že sporadické cvičení během dne pomáhá udržovat přiměřenou tělesnou váhu, zejména u starších žen. Metoda “rozsekaného” cvičení má samozřejmě své meze. Patrně díky ní nedosáhnete na olympijský vrchol, zcela jistě ale budete mnohem zdravější.

přidáno 28. prosince 2013 do kategorie Zdraví

ČTETE: Hýbejte se na etapy, vaše srdce vám poděkuje · 28. prosince 2013 · Zdraví
·
Další články