Kontakt O nás

Biorytmy: Dokonale vyladěné soustrojí

Často se pohybujeme v uměle vytvořeném prostředí, které tepe uhoněným nonstop tempem. Vzdalujeme se i těm nejprostším přírodním zákonům - den protahujeme hluboko do noci, před zimou ujíždíme do tropických krajin a vrásky stáří likvidujeme plastickými operacemi. Zapomínáme, že navzdory všem výdobytkům nepřestáváme být součástí přírodního dění, které nás silně ovlivňuje bez ohledu na naši snahu vytrhnout se z jeho působení. Dokážeme-li však rozpoznat a respektovat pravidelnost biologických pochodů v našem organismu a v přírodě kolem, výrazně posílíme své zdraví.

 

Tradiční čínská medicína jako nejúčinnější a nejdokonalejší léčebný systém, stojící paralelně k západním medicínským postupům, pracuje se skrytými opakujícími se biologickými ději odnepaměti. V západní medicíně se o nich dlouho jen spekulovalo. V průběhu 20. století se ale i zdejší vědci pustili do intenzivního bádání. Např. výzkumník spánku, americký profesor Nathaniel Kleitman (1895 - 1999) strávil více než měsíc v neměnném prostředí jeskyně Mamooth Cave v Kentucky, aby zjistil nakolik vnější podmínky ovlivňují fáze spánku a bdění, tělesnou teplotu nebo schopnost koncentrace. Podobných počinů bylo zaznamenáno daleko více a všechny nakonec vedly k zásadnímu zjištění: Kdesi v sobě máme zabudované "hodiny", které dle přesných pravidel v krátkodobých i dlouhodobých intervalech aktivují nebo tlumí naše tělesné orgány i duševní výkonnost. Centrální řízení těchto "hodin" sídlí v mozku a automaticky reaguje na vnitřní i vnější cyklické procesy.

Rytmus Slunce

Tělo se probouzí mezi 4. a 6. hodinou ranní. Klesá tvorba melatoninu, tzv. hormonu spánku, který v průběhu noci odpovídá za pokles tělesné teploty, zpomalení průtoku krve a útlum činnosti orgánů. Naopak vzrůstá tvorba "aktivujících" hormonů včetně serotoninu, jednoho ze základních neurotransmiterů příznivě ovlivňujícího celkový pocit pohody a krátkodobou paměť. Proto je efektivní zopakovat si po ránu informace, které ten potřebujeme např. do práce či ke zkoušce. Časně ráno je tělo nejcitlivější k bolesti, není proto vhodné naplánovat si bolestivé lékařské zákroky. Okolo 8. hodiny nastává nejvhodnější doba pro snídani. Ta má ideálně obsahovat vyváženou součást cukrů, tuků a bílkovin. Až do 12. hodiny pak běží nejvýkonnější čas pro práci či studium. V brzkém odpoledni, mezi 13. a 14. hodinou nastává naopak útlum, který oslabí pozornost i výkonnost a také nás činí nejodolnějšími vůči bolesti. Poté aktivita opět stoupá. Okolo 17. hodiny nabývá druhého vrcholu, jehož lze využít pro duševní činnost, sport nebo záležitosti související s koordinací a manuální zručností. 19. hodina znamená dobu přicházející únavy a zjitřených smyslů - ideální chvilka pro sklenku vína či milování. Pozor na zvýšenou chuť na sladké nebo ostré pokrmy! Nejvhodnější doba pro odchod do postele nastává okolo 23. hodiny.

Také léčebné procesy v těle úzce souvisejí s denní a noční dobou. Lékaři vypozorovali, že podávání léků i zákroky někdy pomohou, zatímco jindy nezaberou nebo dokonce uškodí. Zkoumáním charakteristického kolísání typických příznaků nemocí v průběhu dne a noci a optimální léčbou z hlediska biorytmů se zabývají nové vědní obory chronobiologie, chronoterapie a chronopatologie. Příklady: K nejsilnějším záchvatům alergické rýmy dochází ráno po probuzení. Astmatické ataky jsou časté v noci. Potíže vyvolávané revmatickou artritidou bývají nejhorší po probuzení, zatímco příznaky osteoartrózy se stupňují v druhé polovině dne. Koronární a mozkové cévní příhody jsou zase nejčastěji zaznamenávány brzy ráno a dopoledne.

Lunární rytmy

Nejvíc o nich vždy věděli např. sedláci, truhláři, kadeřníci nebo rybáři, kteří vypozorovali, že chování zvířat a rostlin, kvalita dřeva a vlasů nebo příliv a odliv podléhají vlivu Měsíce.

V otázkách zdraví hraje lunární cyklus nejsilnější roli v oblasti sexuality. V závislosti na něm ženy menstruují a rodí. Obě pohlaví cyklicky různě prožívají sexuální touhu i plodnost. Příklady: V době ovulace mají ženy největší vnímavost pro mužské feromony a mužům se během novoluní zvyšuje hladina testosteronu v krvi.

Sezónní rytmy

Jaro a léto jsou obdobími aktivity a výkonů. K podzimu patří pořizování rezerv. Zima přináší odpočinek a čerpání z nahromaděných zdrojů. K první a světlejší půli roku náleží méně spánku, častější pobyt venku, více pohybu, lehčí strava a náročnější psychická aktivita. Na podzim a zejména v zimě je všechno naopak - nevlídnost venkovního prostředí a útulnost vytopených prostor vybízí k odpočinku a spánku.

Příklad: Rozložení tělesného tuku u žen se v průběhu roku mění v souvislosti s ročním obdobím. Na jaře a v létě jsou největší "zásoby" na hýždích a propůjčují ženám typický tvar pánve. V zimě a na podzim podkožní tuk putuje směrem k pasu, takže mezipohlavní rozdíly se mírně stírají. Že by to souviselo s tím, že plodnost (přitažlivost) žen stejně jako sexuální aktivita je v teplejších obdobích roku větší?

Vědět, kdy a proč se věci dějí

Odborníci, kteří se biorytmy zabývají, tvrdí, že řídit se přirozeností vnáší do lidského života větší klid a hlavně zdraví. A naopak.

"Nezajímat se o biologické cykly je jako být zdráv a přitom chodit celé dny o berlích. Nohy postupně slábnou, až nakonec hrozí, že skončíme na invalidním vozíku. Výrobci berlí, invalidních vozíků a reklamních agentur budou jásat, ale v našem životě přibude problémů a nespokojenosti." varují manželé Johanna Paungger-Poppe a Thomas Poppe, znalci lunárního cyklu.

Slyšíte o biorytmech poprvé? Nevadí. Nějakou dobu se pozorujte a uvidíte, že "to" funguje. Podaří-li se vám dostat do souladu s přírodními cykly, opatříte si ten nejefektivnější a nejlevnější prostředek na tělesnou a psychickou pohodu.

 

Orgánové hodiny podle TČM

Podle tradiční čínské medicíny proudí oživující energie (čchi) v lidském těle po energetických drahách (meridiánech) ve dvanáctihodinových cyklech. Každé dvě hodiny se u některého orgánu "zastaví" a tento orgán se ocitne na vrcholu své aktivity. Vždy o 12 hodin později naopak daný orgán odpočívá:

5.-7. hodina = V nejvyšší činnosti je tlusté střevo. Vhodná doba na vyprazdňování. Oslabení nebo nemocní lidé se v tuto dobu cítí špatně. Je vhodné popíjet vlahou vodu nebo slabý čaj.

7.-9. hodina = Dostává se do činnosti žaludek. Čas vhodný na snídani a konzumaci vitaminů. Tělo potřebuje být v teple.

9.-11. hodina = V činnosti je slinivka břišní a slezina, nedoporučuje se požívat alkohol. Lepší je ovoce a med - jde o nejvhodnější dobu pro trávení sladkostí. Přílišná fyzická činnosti není žádoucí, o to víc se daří duševní výkony.

11.-13. hodina = Doba aktivní činnosti srdce. Nastává mírný útlum, hrozí zvýšené nebezpečí úrazů. Vhodná je procházka nebo krátký spánek.

13.-15. hodina = V nejvyšší činnosti je tenké střevo. Snižuje se citlivost zubů -vhodná doba na dentistický zákrok.

15.-17. hodina = Nejvíce pracuje močový měchýř. Doba vhodná pro sportování. Trávicí systém je schopný přijmout vydatné jídlo, aktivita stoupá a dosahuje druhého výkonnostního vrcholu.

17.-19. hodina = V činnosti jsou ledviny. Vylučují se škodliviny. Hodně pijeme, omezujeme tuky, cukr, sůl, "chemické" potraviny, kávu a alkohol.

19.-21. hodina = Do činnosti se dostává osrdečník. Ten chrání srdce a zachycuje negativní emoce. Nejlépe smyslově vnímáme. Nejúčinnější doba pro působení antibiotik nebo pro aplikaci krémů na bolestivá místa.

21.-23. hodina = Doba činnosti "tří zářičů" (souvisí s vytvářením a přepravováním životní energie čchi). Aktivní jsou žlázy s vnitřní sekrecí Tělo se připravuje na spánek - zařazujeme uklidňující aktivity. Spánek do půlnoci je nejúčinnější pro dobití sil.

23. - 1. hodina = Doba činnosti žlučníku. Vydatný spánek napomáhá obraně proti stresu a posiluje naši rozvahu a rozhodnost.

1.- 3. hodina = Doba činnosti jater. Očistná "inventura" organismu. Čas hlubokého klidu - lidem pracujícím v noční směně hrozí nebezpečí selhání pozornosti.

3. - 5. hodina = Doba činnosti plic. Zahlenění nebo nastydlí lidé kašlou.

přidáno 9. února 2015 do kategorie Zdraví

ČTETE: Biorytmy: Dokonale vyladěné soustrojí · 9. února 2015 · Zdraví
·
Další články