Kontakt O nás

7 technik ke zklidnění mysli: vyžeňte z hlavy stres a obavy

Cítíte, jak se vám s blížící uzávěrkou zrychluje tep i dech, hlavou bzučí tisíce ustaraných myšlenek a ve vás narůstá pocit, že za chvíli prasknete? Naučte se zmírnit hladinu stresu pomocí několika účinných technik.

Před uzávěrkou zřejmě příliš času na dlouhé procházky nemáte. Zabudovat do pracovního dne pravidelné antistresové cvičení vyžaduje čas a úsilí. Existuje však několik jednoduchých technik, které vám mohou rychle a účinně pomoci.

Počítejte svůj dech. Hluboký nádech a prodloužení výdechu v poměru k nádechu zklidní váš vegetativní nervový systém, který je příčinou spouštění únikové či útočné reakce. Což znamená stres. Tuto reakci zmírníte, pokud se soustředíte na svůj dech a budete počítat délku nádechu i výdechu a postupně výdech prodlužovat do maxima. Pokud vám bude nádech trvat například čtyři vteřiny, pokuste se výdech prodloužit na dobu osmi vteřin. Ačkoli je délka dechu u každého člověka jiná, obecně platí, že deset takových nádechů a výdechů pomůže zklidnit tělo i mysl.

Vyzpívejte se z toho. Pokud se vám předchozí technika nezdá nebo nelíbí, stejného účinku můžete dosáhnout pomocí zpěvu nebo broukání. Když si totiž zpíváte nebo broukáte, přirozeně prodlužujete délku výdechu, což zpomalí vaše dýchání a pomůže uklidnit mysl. Když se do toho pustíte, nezapomeňte provádět nádech i výdech nosem. A pokud se vám zpěv nebo broukání v kanceláři zdá nevhodné, můžete to vyzkoušet třeba v autě cestou do práce.

Pijte více vody. Snížení úrovně hydratace už o pouhá 2 procenta dokáže narušit vaši schopnost řešit jednoduché matematické úkoly nebo dělat rozhodnutí. Čím více svému tělu dopřejete hydratace, tím lépe se vám bude myslet. Naučte se mít stále na svém pracovním stole láhev s vodou a samozřejmě z ní pravidelně upíjet.

Skenujte své tělo. Ke zmírnění stresu pomáhá také na pár minut přesměrovat pozornost od starostí a obav k fyzickému tělu. Zavřete oči a půl minuty dělejte mentální sken vašeho těla počínaje temenem hlavy. Všímejte si pocitů, které vyvolává kontakt vašich chodidel s podlahou, vašeho těla usazeného na židli nebo vašich rukou na pracovním stole. Dvakrát či třikrát to zopakujte. Místo abyste zůstali uvězněni ve smyčce starostí a obav, obrátíte svou pozornost k pocitům ve vašem těle. Tím na chvíli vystoupíte z mysli zaplněné myšlenkami, což má výrazný uklidňující účinek.

Mějte při sobě fotky z dovolené. Když jste ve stresu, podívejte se krátce na obrázek z dovolené, zavřete oči a pokuste si vybavit pocity, které jste na onom místě cítili, co jste viděli, jaké vůně a chutě jste vnímali i co jste slyšeli. Tím, že pomocí vizualizace odpočinku obrátíte svou pozornost k fyzickým pocitům ve vašem těle, zklidníte zároveň i ustaranou mysl. Pokuste se přitom aktivně využít všech pět smyslů.

Vytvořte si rituál. Místo uspěchaného hrábnutí po hrnku s kávou nebo polévce ze sáčku si z této činnosti vytvořte rituál. Udělejte si čas na to, abyste si během přípravy všímali zvuků, pocitů a vůní, ať už jde o šálek čaje nebo čerstvé ovoce. Každodenní rituál vám pomůže se uklidnit a zaměřit pozornost i na něco jiného než blížící se uzávěrku. Ať se rozhodnete dělat cokoli, vždy byste k tomu měli mít vytvořeny pozitivní asociace.

Hlasitě se smějte. Humor je opakem stresu. Při stresující situaci jste emočně zapojeni do nějakého problému. Když se však této situaci zasmějete, můžete si od problému vytvořit odstup. Rychlou úlevu v humoru vám přinese třeba vtipné video na YouTube typu Monthy Python.

 

přidáno 4. března 2014 do kategorie Zdraví

ČTETE: 7 technik ke zklidnění mysli: vyžeňte z hlavy stres a obavy · 4. března 2014 · Zdraví
·
Další články