Kontakt O nás

Psychologie nepříjemné pravdy

Nemusíme být bůhvíjaký lidumil, a přesto se neubráníme tomu, abychom se k druhým chovali vstřícně, nastavovali přívětivou tvář. Je to naše přirozenost; člověk je tvor společenský. Jak ale dobře víme, život přináší momenty, kdy ke svému okolí musíme být tvrdí, musíme mu sdělit nepříjemnou pravdu. Platí tu několik psychologických postřehů...

 

 

1.Jasně a nezabarveně

„Máš padáka“, „Za poslední kvartál jsme klesli o 50%“. Člověk má tendenci zabalit nepříjemné sdělení do sendviče, který proloží výčtem pozitiv, příjemných zážitků, kvalit právě postiženého. Jenže právě tento, nejčastěji volený přístup, nefunguje – veda leda k debatě, která nemá řešení… Nejpříhodnější je cesta stručného, emočně nezabarveného sdělení.   

 

2.Mlčeti zlato

Nemilé zprávy potřebují čas na vstřebání. Proto bude nejlepší, když po jejich vyřčení necháte pár sekund působit ticho. To sice bude napjaté k prasknutí, ovšem vytvoří prostor, aby si adresát přerovnal aktuální pocity a dojmy, rozdýchal je.

 

3.Upřímnost nadevše

„Proč?“ Tato reakce na nemilou zprávu bude nejpravděpodobnější. Vy si pamatujte, že – opět oproštěni od emocí – buďte co možná nejupřímnější a nejvěcnější. Zbytečně své věty nešroubujte. 

 

4.Brzký konec

Poté, co padlo vše potřebné, je ideální nepříjemné setkání ukončit. Dodatečné otázky by k ničemu produktivnímu nevedly.

 

 

 

David Halatka 

 

 

přidáno 30. června 2014 do kategorie Vztahy

ČTETE: Psychologie nepříjemné pravdy · 30. června 2014 · Vztahy
·
Další články