Kontakt O nás

Nenechte své lidi vyhořet

Vyčerpanost, deprese, snížená výkonnost a nakonec složení funkce. Pokud se u vašich podřízených rozvine syndrom vyhoření, hrozí velké problémy nejen jim, ale ve výsledku celé firmě. Řešením je změna firemní kultury.

Pracoviště, kde zaměstnanci padají pod náporem úkolů a v noci je budí běsy šiběničních termínů, se vyskytuje hlavně tam, kde vládnou manažeři s přehnanými nároky. Ti za to nakonec tvrdě zaplatí: nábor a trénink náhrady za oběti syndromu vyhoření stojí společnost nemalé peníze.

Snížit riziko vyhoření lze přitom jednoduchou změnou v nastavení firemní kultury. Mantra osvícených manažerů zní: povyšte spokojenost zaměstnanců na jeden z cílů organizace. Psycholožka Susan Jackson z Marylandské univerzity a profesor managementu Randall Schuler nabízejí tipy, jak na to.

Jděte příkladem

Model vašeho chování má přímý vliv na podřízené. Pokud chcete, aby v kanceláři seděli ještě dlouho po pracovní době, dělejte totéž. Pokud však nemáte v úmyslu stát se příčinou jejich vyhoření, nastavte ve firmě uvolněnou atmosféru. Jděte příkladem a ukažte, že rodina a harmonický životní styl jsou i vaší prioritou. Ne vždy je přitom chyba na vaší straně: mnozí zaměstnanci totiž v obavě o místo pracují přesčas, i když je nikdo nenutí. Jakmile ale uvidí manažera, který si v životě cení i jiných hodnot než je práce, snáze se naučí odpočinku i oni.

Umožněte práci z domu

Řada manažerů potřebuje mít lidi v kanceláři jen kvůli pocitu, že si svou mzdu skutečně zaslouží. Ačkoli mnohé pracovní pozice lze částečně nebo zcela vykonávat z domu. Zaměstnanci jsou pak schopni lépe řídit svůj život a práci a zároveň se tím sníží riziko jejich vyhoření. Kromě toho zvládají práci rychleji, protože už necítí potřebu vypadat stále zaneprázdněně. Pokud však práce z domu možná není, zapřemýšlejte, zda by si podřízení nemohli nastavit dle vlastních potřeb alespoň rozvrh. Buďte si jisti, že se vám odvděčí loajalitou a kvalitnějšími výsledky.

Udržujte dobrou komunikaci

Drby a paranoia se rozmáhají zejména tam, kde chybí komunikace ze strany managementu. Udržujte proto s podřízenými dobrou komunikaci a zavčas jim poskytněte informace, které mohou ovlivnit jejich práci.

Stanovte jasné cíle

Syndrom vyhoření se vyskytuje hlavně tam, kde jsou pracovní cíle nastaveny příliš nejasně či jsou velmi nepřiměřené. Snažte se, aby vaši podřízení přesně věděli, co se od nich očekává, a zajistěte, aby přidělené úkoly mohli s úspěchem zvládnout. Pokud se jim něco podaří, nezapomeňte chválit. Bohužel však mnozí manažeři nedokážou chválit ani děkovat, což atmosféru roztrpčení a úzkosti jenom posílí.

Zadejte podřízeným oblíbené úkoly

Většina lidí mívá ve své práci věci, které milují a další, které přímo nenávidí. Vyplatí se zjistit, jaké to jsou. Sedněte si každých pár měsíců s podřízenými a zeptejte se, co rádi dělají, a co ne. Budete pak moci přidělovat úkoly tomu, kdo o ně skutečně stojí a kdo je tím pádem vyřídí s mnohem větším úspěchem.

Žádejte upřímnost

Zpětná vazba podřízeným je běžná věc, méně běžné je žádat totéž i od nich. Ideální je přitom stav, kdy jsou chopni vám upřímně sdělit svůj názor na společnost a firemní kulturu. Pokud jejich obavy vyslechnete bez toho, aniž by cítili obavu z odplaty, snížíte riziko jejich vyhoření, případně útěk ke konkurenci.

přidáno 3. ledna 2014 do kategorie Vztahy

ČTETE: Nenechte své lidi vyhořet · 3. ledna 2014 · Vztahy
·
Další články