Kontakt O nás

Stále odsouváte práci? S prokrastinací pomůže hra s psychikou

Známe to všichni. Odkládáme úkoly, přesouváme začátek projektu, vyhýbáme se telefonátu, kontrolujeme email, místo abychom vyřešili vleklý problém s podřízeným. Jednoduše si vybíráme příjemnější úkoly na úkor věcí s vyšší prioritou, které by nás obraly o naše pohodlí.

Nemusíte si dělat starosti, takové chování je normální. Je součástí naší přirozenosti. Všichni instinktivně toužíme po pohodlí. Tím, že si jej hýčkáme, se ale zároveň odsuzujeme k selhání. Každému se proto vyplatí znát techniky, které s prokrastinací dokážou zatočit.

1. Najděte si malou část toho, co můžete udělat hned
Podívejte se na úkol, u něhož prokrastinujete. Napišete si každý krok, který musíte udělat k jeho dokončení. Letmým pohledem na seznam najděte jeden, který můžete udělat hned. Na nic nečekejte a udělejte ho. Právě jste tak pohnuli s celým úkolem. Konec apatie, věci dostaly spád. Což prakticky znamená, že zbavit se návyku prokrastinace vám nyní půjde mnohem snáz.

2. Identifikujete emoční užitek z dokončení úkolu
Na chvíli zavřete oči a představte si, že jste úkol dokončili. Jaký je to pocit? Jakou konkrétní emoci cítíte, když je úkol hotový? Pak si tento pocit skutečně prožijte. Zkuste jej popsat slovy. Nyní (s očima opět otevřenýma) si pocit udržte a začněte pracovat na úkolu. Brzy zjistíte, že emoce vám pomůže zastavit i prokrastinaci.

3. Dokončete nedokončené
Mnozí z nás mají řadu věcí, které jsme rozpracovali a nedokončili. Často jde přitom o úkoly, při nichž prokrastinujeme. A na nich se živí tento návyk. Napište si proto seznam všech nedokončených úkolů, na které si jen vzpomenete. A minimálně jeden z nich dokončete. Efekt techniky spočívá v tom, že zahájíte akci, čím jste zase o kus dál na cestě k odstranění návyku.

4. Vymažte to a posuňte se vpřed
Na nedokončené úkoly se můžete podívat ještě jiným způsobem. Položte si otázku, zda skutečně stojí zato je udělat? Pokud ne, vymažte je z hlavy i ze seznamu věcí, které máte dokončit. Tím jste přestali prokrastinovat, protože důvod k odsouvání zmizel.

5. Podívejte se strachu do očí
Prokrastinace je v zásadě vyhýbání se. Čemu se snažíte vyhnout? Pojmenujte to. Přiznejte si to. Řekněte nahlas "Chci se vyhnout..." Zajímavou vlastností lidské psychiky je fakt, že jakmile strachu čelíte, pojmenujete ho a přiznáte si jej, váš strach se významně zmenší, a máte tak mnohem větší šanci začít jednat.

 

přidáno 15. února 2014 do kategorie Vzdělávání

ČTETE: Stále odsouváte práci? S prokrastinací pomůže hra s psychikou · 15. února 2014 · Vzdělávání
·
Další články