Kontakt O nás
Síla hlasu a slov, aneb jak na druhé zapůsobit

Síla hlasu a slov, aneb jak na druhé zapůsobit

Mnoho lidí si neuvědomuje, jaký vliv má na okolí už samotný tón jejich hlasu. Ačkoli právě on do značné míry určuje první dojem, jaký učiníte. Odbornice na fyziognomii Tatjana Strobel nabízí zamyšlení, jak s tónem hlasu pracovat.

Tón hlasu patří do oblasti nonverbální komunikace. Hlubokým, plným a sametovým hlasům můžeme naslouchat celé hodiny a také máme tendenci se vůči vzkazům, jež vysílají, stavět otevřeně. Současně lidem s hlubokým hlasem přisuzujeme větší sebevědomí než ostatním. Vysoko položené hlasy v nás naopak nijak velký respekt nevyvolávají a někdy nás dokonce přímo rozčilují. S vysokým hlasem si spojujeme nejistotu a chybějící sebevědomí. A studie dokládají, že pokud se nám nezamlouvá tón hlasu našeho protějšku, máme sklon jej jednoduše neposlouchat.

To samozřejmě nezní příliš optimisticky. Než ale o sobě začnete pochybovat, protože nevlastníte hluboký alt ani zajímavý baryton, vezměte v úvahu, že skutečně využíváme pouze 40 procent objemu našeho hlasu. Což znamená, že ne každý majitel úžasného tónu hlasu jej nechává zaznít v plné kráse. Pokud svůj hlas považujete za příliš tenký, a je jedno, zda je spíše hluboký nebo vysoký, můžete jej pomocí tréninku a experta na hlasový projev slušně posílit.

Pozornost díky přestávkám v mluvení
Vyzkoušeným prostředkem, jak si zajistit pozornost ostatních, spočívá v tiché a obezřetné mluvě. Nebojte se přestávek v mluvení... a ani se je nepokoušejte za každou cenu zaplnit. Během jedné telekonference se zákazníkem a jeho asistentkou na sebe dotyčná dáma upozorňovala neustálým odkašláváním a vycpávkami jako je “hmmm” či “nooo”. Výsledkem bylo, že konverzaci jsme nakonec vedli pouze já a klient. Vycpávky totiž stojí spoustu času a v posluchači vyvolávají dojem nízké sebedůvěry. Přestávky v mluvení a mlčení naopak žádným deficitem nejsou. Pokud se užívají správně, vzbudí napětí a pomohou vám ostatní zaujmout.

Zrcadlete slova svého protějšku
Velmi efektivní, zvláště při obchodním jednání, je zrcadlit slova svého protějšku, a sice v poměru 1:1. “Hraju rád golf.” – “Tady hraju rád golf.” To by ale měla být samozřejmě pravda. Technika zrcadlení zprostředkuje vašemu partnerovi několik zajímavých vzkazů: Naslouchám ti a zároveň používám stejná slova, takže jsme si podobní. O tuto podobnost jde ve všech oblastech našeho života, protože v soukromí i byznysu chceme ve svém okolí především lidi, kteří mají podobnou životní filozofii a myšlení.

Procvičujte si vyprávění příběhů
Pokud chcete vašeho konverzačního partnera zaujmout, měli byste se pokusit to, co hodláte sdělit, zabalit do příběhů. Takzvané “storytelling” ale ovládá jen málo lidí a kdo to dokáže, má pozornost okolí jistou. Chcete-li vylepšit umění rozhovoru, je důležité znát vlastní vzorec mluvení – teprve pak na něm můžete účinně zapracovat. Zkuste si někdy během schůzky či telefonátu sami sebe nahrát a poté analyzujte, jak působíte: co se dělo s vaším hlasem, když jste uváděli dobré argumenty, a co v případě, když jste byli nejistí? Hráli jste si s vlastním hlasem? Zrcadlili jste slova svého protějšku? Bylo tam až příliš mnoho vycpávek?

Která slova stále dokola opakujete a co vypovídají o vaší osobnosti? V mém případě to jsou třeba slova “úžasný”, “napínavý”, “zajímavý”, “jedinečný”, individuální”. Co to vypovídá o mém charakteru, nechám na Vaší interpretaci. Sami však vidíte, že i v oblasti hlasu a řeči lze mnohé vysledovat a ještě více pochopit.

 

přidáno 20. května 2015 do kategorie Vzdělávání

ČTETE: Síla hlasu a slov, aneb jak na druhé zapůsobit · 20. května 2015 · Vzdělávání
·
Další články