Kontakt O nás
Richard Branson: devět strategií k úspěchu

Richard Branson: devět strategií k úspěchu

Miliardář, byznysman a autor bestsellerů, Richard Branson se stal ikonou v očích mnoha začínajících podnikatelů. Není divu. Jeho obří zkušenost s výstavbou impéria Virgin Group funguje jako zdroj inspirace, díky níž si našla cestu na slunce už řada start-upů.

Dvaašedesátiletý Brit se nebojí riskovat. A vyplácí se mu to. V 15 letech začal vydávat magazín Student, ve dvaceti si otevřel zásilkovou službu s hudebními deskami, o dva roky později už byla na světě nahrávací firma Virgin Records, jejímž prvním interpretem se stal mladý multiinstrumentalista Mike Oldfield.

Bransonovo impérium, jehož hodnota se odhaduje na 4,2 miliardy amerických dolarů, dnes čítá kolem 400 společností sahajících do odvětví, jako je letecká přeprava, vesmírný turismus, mobilní komunikace nebo zábavní průmysl.

"Můj zájem o život vychází z toho, že sám sobě vytyčuji obrovské, zdánlivě nedosažitelné výzvy a pokouším se nad ně povznést... z perspektivy toho, že svůj život chci žít naplno, pak cítím, že se o to musím pokusit," napsal ve své autobiografii.

Poučit se jeho radami můžete i vy. Přinášíme devět Bransonových strategií k dosažení úspěchu. Od brandingu a klientského servisu až po vedení.

Nezkušenost jako výhoda
"Zeptejte se sami sebe: V čem je váš přístup odlišný od jiných podniků? Jak se dostanete na cílové trhy? Proč by si lidé měli vybrat zrovna vaše výrobky a služby, a nikoli vašich konkurentů? Když svým potenciálním partnerům odprezentujete neotřelý návrh, jak probudit unavené odvětví, získáte si jejich pozornost."

O klientském servisu
"Dobrý klientský servis začíná na vrcholku. Pokud ho nezvládají vaši nejvýše postavení lidé, budou muset dělat kompromisy i ty nejsilnější články na nižších stupních. Žádná společnost nemůže vycvičit personál pro koncové zákazníky natolik, aby zvládl každou situaci, můžete se ale snažit vytvořit prostředí, v němž se cítí pohodlně a razí zásadu "dělej to tak, jak by chtěli, aby druzí dělali tobě".

O brandingu
"Když děláte své první reklamy, navrhujete logo a poprvé se natahujete po vašich potenciálních klientech, můžete mít pokušení vytvořit značku, která je velmi korporátní a odtažitá. Značky pak ale nezískají žádnou strukturu, charakter ani důvěru veřejnosti. Ať má vaše nová značka označovat cokoli, stůjte si za tím a dodržte to. A dejte si pozor: Značky vždycky něco znamenají. Když přesně nevymezíte, co vaše značka znamená, buďte si jisti, že vaše konkurence to udělá."

O vedení
"Místo koncentrování se na chyby by se měl lídr každý den snažit přistihnout někoho, jak něco dělá správně. Pokud tato kultura podporování rozvoje zaměstnanců pomocí chvály a uznání začne u vedení, nebude mít personál strach ze selhání, který může obzvlášť v prvních dnech zpomalit byznys. Když se stanou chyby, což je nevyhnutelné, musíte se z nich učit a ne stále rozebírat, co bylo špatně. Téměř vždy je lepší s dotyčnými, kteří jsou do problému zapojeni, nerozebírat to, co je zřejmé. Oni přesně vědí, co se stalo."

Jak zacházet s úspěchem
"Když se byznysu daří, mnozí se začnou koncentrovat pouze na zvýšení zisků, bez ohledu na náklady, a opustí všechno, co původně dělalo jejich byznys zvláštní. Pokud dlouze přemýšlíte nad expanzí, řekněte o svém plánu všem zaměstnancům – zahrňte do toho všechny, od řidiče náklaďáku až po vrchní vedení, a pořádejte je o feedback. Pokud můžete, bylo by nejlepší vypracovat detaily plánu expanze společně, a vzít tak v úvahu potíže, kterým mohou vaši zaměstnanci čelit, i zlepšení, která by chtěli udělat."

O delegování
"Pokud si zakladatel udělá odstup, uvolní si ruce, aby se mohl soustředit na větší obrázek, a aby se ponořil tam, kde se vyskytují problémy nebo pomohl uzavřít obchod. Pokud váš tým funguje a máte za sebou zahajovací fázi, udělejte si čas na test, abyste viděli, jak dobře si společnost vede bez vaší pomoci. Toto cvičení může mnohé odhalit: ukáže vám, kde existují problémy a především - jak dobře jste se naučili delegovat. Udělejte vše pro to, abyste si najali skvělé lidi a najděte způsob, jak si je v týmu dlouho udržet."

O vybírání investorů
"Když vyhodnocujete návrh partnerství, nezaměřujte se pouze na kapitál, který potřebujete k nastartování vašeho podniku. Zeptejte se: Dá nám tato osoba nebo skupina prostor a čas, který potřebujeme k vybudování velké firmy? Mějte na paměti, že diktátorský finanční partner může zkazit ducha a našení z nového podniku, udusit jiskru, která vás podnítila ke spuštění vašeho projektu – jiskru, která s největší pravděpodobností odlišovala váš počin od konkurence."

O tom, jak zůstat v kontaktu
"Udělejte si čas, abyste zjistili, co zaměstnanci na denní bázi skutečně dělají. Zkuste strávit aspoň několik hodin pozorováním výrobních operací a pokud jste kvalifikovaní, půjčte si něčí stůl, vezměte do ruky telefon a podejte pomocnou ruku. Potom se sami sebe zeptejte: Jaké jsou pracovní podmínky zaměstnanců? Zdají se vám lidé plni energie a kreativity?

Pak se zeptejte zaměstnanců: Máte zdroje, které potřebujete? Kdybyste mohli, jaké problémy byste vyřešili? Kterými nápady, které máte, se váš manažer podrobněji zabývá? Dejte zaměstnancům najevo, že mají vaši podporu a mohou se na vás obracet s nápady a problémy. Dodejte jim znovu energii a ukažte jim, že změna je možná a akce se cení. Jenom počítejte s tím, že ne vždy budete slyšet příjemné zprávy."

O riskování
"Nemá smysl vstupovat na nový trh, pokud je jasné, že vám nedá příležitost skutečně zatřást s odvětvím. Téměř všechny z nových spekulací pocházejí z ideje produktu nebo služby, o níž věříme, že ji lidé skutečně potřebují. Když se pak ukáže, že vaše novinka má potenciál udělat pořádnou vlnu, podívejte se na to velmi zblízka. Vždy se ale připravte na to, co dělat se zápornými aspekty a ujistěte se, že máte cestu ven, když se něco pokazí. Pokud by nový byznys mohl jakýmkoli způsobem zničit vaši značku, neinvestujte do něj."

Image by Owen Billcliffe

přidáno 23. února 2014 do kategorie Rozvoj

ČTETE: Richard Branson: devět strategií k úspěchu · 23. února 2014 · Rozvoj
·
Další články