Kontakt O nás
TALENTY A SILNÉ STRÁNKY – druhá část rozhovoru s Michalem Martochem

TALENTY A SILNÉ STRÁNKY – druhá část rozhovoru s Michalem Martochem

Ing. Michal Martoch je specialistou právě na talent management, jehož cílem je v lidech hledat možnosti dalšího růstu, rozvoje a angažovanosti. Michal Martoch při svých konzultacích využívá letité zkušenosti s řízením týmů, školením práce a vzdělávání na dálku

Autoři: Šilák Martin a Ivana Bystroňová

Michale, kam se v poslední době posunulo testování silných stránek?

Jednak došlo k tomu, že společnost Gallup na konci roku 2014 vydala nový podnikatelský test, podnikatelský Strengthsfinder  EP10. Tento test vznikl na základě zkušeností z krize v roce 2008, kdy ve Spojených státech poprvé vzniklo méně firem, nežli zaniklo.  Což byl pro ně samozřejmě velký šok. Začali zkoumat příčiny a díky tomu přišli na to, že metodicky lze odhalit lidi, kteří mají potenciál na sport, mají předpoklady k vědecké práci a podobně. Naučili se s nimi pracovat. Ale také zjistili, že nemají žádné nástroje, které by uměly identifikovat lidi s podnikatelským talentem, který by mohli cíleně rozvíjet dál. Zaměřili se tedy na tuto problematiku a odhalili deset nejsilnějších talentů v podnikání. Gallup říká, že člověk, který má být v podnikání úspěšný, což oni definují jako jedince, který vytvoří firmu o minimálně sto lidech, potřebuje mít všech těchto deset podnikatelských talentů klasifikovaných jako silné.

Proč všech deset?

Protože jinak mu bude vždy něco chybět, aby ustál veškerá úskalí. Jsou tam například talenty typu: vyhledávání a zpracovávání informací, schopnost delegování, schopnost promování produktů, prodávání, překonávání překážek, ochota jít do rizika a další. A právě tento test v kombinaci s jinými metodami od Gallupu nám říká, co by měli umět nejen podnikatelé, ale obecně lídři, manažeři, ředitelé firem a podobně. A tohle právě rozhoduje o tom, jestli firma bude úspěšná. Protože pokud v top managementu firmy nebude obsaženo všech deset talentů, bude jí to bránit v rozvoji a následném úspěchu.

Otázky jsou podobné jako u Strengthsfinder 2.0?

Jsou směřovány více na management a podnikání, nejsou na obecné úrovni jako v případě SF2.0. Struktura testů je ale podobná.

Má smysl udělat si tento test, pokud nejsem podnikatel nebo manažér?

To je dobrá otázka.  Pro lidi, kteří si nejsou jisti, jestli podnikat nebo nepodnikat má obrovskou přidanou hodnotu, protože pokud jim vyjdou slabé talenty, ukáže jim to cestu. Buďto vykompenzovat své nedostatky nebo do toho vůbec nejít. Protože by se stejně trápili a pravděpodobně by se vrátili do zaměstnání. Takže udělat si tento test může být považováno za dobrou kontrolu svých schopností. My jsme to udělali všem lidem ve firmě a v podstatě jsme zjistili, že tam kde docházelo k určitým třenicím v rámci naší organizace, bylo to způsobené špatným vnímáním nedostatkem talentu pro určité pozice. Pomocí testu se nám vše podařilo vysvětlit a obrovsky nám to pomohlo stmelit team. Takže jsme si přímo na nás ověřili funkčnost a to k velké spokojenosti. Ono je v dnešní době totiž nesmírně důležité, aby osobní hodnoty lidí byly v souladu s hodnotami firmy.

Máš na mysli společnou vizi?

Ano společná vize je důležitá, ale hodnoty a vize je něco rozdílného. Vize je to, kde ta firma chce být, a hodnoty jsou osobní. Kupříkladu, moje hodnota je rodina. Můj zaměstnavatel neakceptuje osmi hodinovou pracovní dobu a vyžaduje dvanácti hodinovou. Ale protože rodina ten čas potřebuje a já ho nemám, tak v takové práci budu nespokojený. Když je moje hodnota osobní produktivita, tak můžu být také nespokojený. Ale když to budou peníze, tak budu makat těch dvanáct hodin, protože si vydělám více peněz a budu spokojený, pokud mi zaplatí přes čas. Ale firma, která ty přesčasy neplatí mně bude štvát, protože má hodnota peníze bude s tím časem v nepoměru. A díky tomu, že firmy se neznají, nabírají lidi, kteří nejsou v souladu s jejich hodnotami. To znamená, že firmy by se měly učit kvalitně prezentovat skrze personální marketing skutečně co jsou zač. Jinými slovy i mafie má své hodnoty. Pokud mafie přijímá do svých řad člena, který je ochoten pro peníze zabíjet lidi nebo když udělá to co má, bude spokojený. A to protože jeho hodnoty jsou v souladu s hodnotami mafie.

Dobře Michale, ale já mám pocit, že firmy neumí definovat své hodnoty, tím pádem je nemohou ani prezentovat na venek. Jak pak mají přitahovat ty správné lidi?

Problém je v tom, že většina firem vůbec nezná své hodnoty. Je nesmírně důležité je začít hledat. Tato cesta jim potom přivede kvalifikované lidi, které očekávají a hlavně tyto lidi bude přitahovat jako magnet. Mnohem silnější je to mladé generace zhruba do třiceti let, kdy často nehledají jen prachy, ale i nějaké to vnitřní uspokojení . Takže jediná možnost je hledat hodnoty organizace a ty pojmenovat.

Kde se to v těch lidech do třicítky bere?

Lidé nad čtyřicet zažili socialismus, ten nedostatek, který v té době byl a tím pádem si umí jinak vážit věcí. Nikde nic nebylo, v obchodě jedno máslo a tak. Naproti tomu, dnešní generace, když se chce živit jenom čokoládami, tak klidně může, protože čokoláda je levnější než normální jídlo. Technika pomalu nic nestojí. Kdo chce nový mobil každých šest měsíců, tak ho má. To přehlcení je obrovské a v důsledku toho jsou lehce naplněny základní potřeby lidí. Tím pádem začínají hledat vnitřní uspokojení, které často lidé v socialismu nezažili, protože museli uspokojit ty základní potřeby. Proto mladá generace dnes chce víc než kdy jindy dělat práci, která ji baví, nechce dělat rutinní práci atd.

Michale, na čem pracuješ v současné době?

Připravujeme projekt o komunitní spolupráci, která by měla umožňovat sdílení talentů, potenciálu lidí a vzájemné spolupráce. A druhý projekt je spolupráce s producenty televizního pořadu Skrytý potenciál, ve kterém bude uváděno do praxe spousta z toho, co zaznělo v našem rozhovoru.

http://www.silnestranky.cz/

přidáno 24. února 2016 do kategorie Podnikání

ČTETE: TALENTY A SILNÉ STRÁNKY – druhá část rozhovoru s Michalem Martochem · 24. února 2016 · Podnikání
·
Další články