Kontakt O nás

Co si myslíte o penězích určí, jak uspějete v byznyse

Pokud vaše finanční rozhodnutí řídí strach nebo zoufalství, připravujete si půdu pro rychlý pád. Podle experta na behaviorální finančnictví a autora knihy Positive Money Mindset, Marka Pearlmana, se proto vyplatí zjistit, jaký typ uvažování je vám blízký.

K obecným faktorům, které mají neblahý vliv na úspěch v podnikání, patří například nedostatečný kapitál, slabý management či nedostatečné plánování. Pokazit byznys však může i docela nenápadný nepřítel, který sedí přímo ve vaší hlavě – a tím je vnímání peněz.

Názory, které se týkají peněz, vycházejí z našeho hlubšího přesvědčení: ovlivňuje je třeba to, jak vnímáme sami sebe a jaké máme zkušenosti. V případě nezdravých názorů to pak může vést až k samotnému zničení úspěšného byznysu. K varovným signálům se řadí například tendence dávat nadměrné slevy, silná potřeba se všem zavděčit a jednání v konstantním stavu obav a napětí.

Níže je několik vzorců chování, které jsou známkou nezdravého smýšlení v otázce peněz a které mohou ve výsledku zničit úspěšný byznys. Varovnými signály může být například tendence dávat nadměrné slevy, silná potřeba uspokojit všechny lidi a jednat v konstantním stavu obav a strachu.

Uvažování ve jménu strachu
Strach o sebe není v žádném případně negativní emocí. Schopnost pociťovat strach je všem vrozená a má svůj účel. Strach nás totiž varuje před nebezpečím, ať už skutečným nebo vnímaným. Zvyšuje naši vnímavost a spouští reakci boj/útěk. To se nám vyplatí, pokud v divočině narazíme na lva, ale nikoli v případě, kdy máme předložit prodejní nabídku. Když lidé jednají ze strachu, vycházejí z pocitu slabosti nebo nouze.

Tento styl uvažování se manifestuje různým chováním. Prodejci se například mohou vzdát statku z obavy, že ztratí obchod ve prospěch konkurence. Přílišné spěchání na dramatické snížení ceny zase ve skutečnosti znamená, že svůj vlastní produkt či službu devalvujete. Lidi někdy jejich dojmy přesvědčí natolik, že výsledný strach může dokonce ohrozit jejich vlastní finanční zájmy.

Uvažování ve jménu zoufalství
Tento styl smýšlení je blízkým příbuzným uvažování ze strachu. Když jednáme ze zoufalství, jednáme z nevýhodné pozice. Člověk uvažující tímto způsobem se může snažit každému zavděčit. Jít v byznyse nebo klientské službě o krok dál samozřejmě není špatné, někdy je to dokonce velmi moudré, zacházet ale příliš daleko jen proto, abychom získali nebo udrželi byznys, má škodlivé následky.

Pokud se jevíme zákazníkovi zoufalí nebo strádající, podlamuje to naši důvěryhodnost. Klienti naše zoufalství cítí, a to v nich vyvolává otázku "Proč tenhle člověk tak strašně potřebuje můj byznys?" Následkem toho se cítí nervózní, což v dotyčném pocit zoufalství ještě posílí.

Uvažování ve jménu hazardu
Tento styl uvažování může byznys zničit dříve, než jak dlouho trvalo ledovci potopit Titanic. Myšlení ve stylu hazardu může pramenit z různých věcí, ale běžně se vyskytuje u lidí, kteří mají neustálou potřebu akce. Viděl jsem mnohé úspěšné obchodníky s akciemi a komoditami, kteří sami sebe zničili jen proto, že do svého života potřebovali vnést trochu vzrušení.

Klíč k úspěchu
Jedním z klíčů je pochopit naše limitující uvažování o penězích, poznat hluboce zakořeněná přesvědčení a zpochybnit jejich platnost. K tomu vám pomůže následující cvičení. Nejprve je nutné identifikovat některá z našich hýčkaných přesvědčení.

Velmi dobrou technikou je zeptat se sám sebe, jaké jsou vaše názory na peníze a dát si několik minut k sepsání všeho, co vás v této souvislosti napadne. Odpovědi vás mohou velmi překvapit. Viděl jsem lidi, kteří zaplnili stránky papíru hromadou protichůdných a nezdravých názorů. Tady je malá ukázka z pera jednoho z nich:

Věřím, že lidé, kteří mají hodně peněz, jsou chamtiví.
Věřím, že lidé, kteří mají hodně peněz, jsou úspěšní.
Věřím, že lidé, kteří mají hodně peněz, jsou arogantní.
Věřím, že lidé, kteří mají hodně peněz, mají dobré vzdělání.

Protichůdnost těchto názorů je evidentní. Když ovšem věříte, že vzdělaní lidé mají hodně peněz a sami přitom závratné vzdělání nemáte, předem si podřezáváte větev k dosažení skvělých výdělků. Podnikatelé, kteří dosud nepochopili, jakým způsobem uvažují o penězích, se sami připravují na potenciální selhání. Peníze jsou palivem, které pohání jakýkoli byznys a názory na peníze, ať už dobré či horší, se tak dříve nebo později projeví v každé obchodní struktuře.

 

přidáno 5. března 2014 do kategorie Peníze

ČTETE: Co si myslíte o penězích určí, jak uspějete v byznyse · 5. března 2014 · Peníze
·
Další články